Hoe blijf je in controle?
Veel bedrijven staan onder toezicht van een toezichthouder en dienen periodiek aan te tonen hoe ze in control zijn; bovendien hebben alle bedrijven ook eigen IT beleid dat gevolgd moet worden. Zodra je gaat werken met self service, zullen deze controls gehandhaafd moeten blijven worden door medewerkers die daar minder in thuis zijn; dat vergt op zijn minst training, maar wellicht ook een cultuuromslag.
Op de lange termijn is het vraagstuk hoe je over het hele data en applicatie landschap door de bomen het bos kunt blijven zien, als je bijvoorbeeld de business zelf de mogelijkheden biedt rapporten en applicaties te ontwikkelen; dat vergt een nauwgezette veranderaanpak.
Vaardigheden van uw werknemers
Met de introductie van self service zullen andere medewerkers dan voorheen bepaalde activiteiten gaan uitvoeren (veelal naast hun huidige werkzaamheden); dat betekent dat ze getraind moeten worden in specifieke vaardigheden. Bovendien, zoals hierboven al genoemd, gelden voor dergelijke IT activiteiten ook kaders vanuit de toezichthouder of het bedrijf zelf en ook daar zullen deze mensen in getraind moeten worden.
De introductie van self service betekent concreet een wijziging in het operating model: werkzaamheden zullen verschuiven tussen afdelingen. In hoeverre dit wenselijk is, is situatie afhankelijk en elk bedrijf zal voor zichzelf moeten bepalen onder welke voorwaarden een model als self service toegestaan zou moeten worden. Bovenop de genoemde vaardigheden van de medewerkers, zijn goede kwalitatieve data een voorwaarde om self self service succesvol te maken.