Self service betekent in feit dat je zelf dingen kunt doen zonder afhankelijkheden van anderen; denk hierbij bijvoorbeeld aan een business team dat geen IT meer nodig heeft om rapporten te ontwikkelen en een Devops teams dat infrastructuur kan implementeren zonder dat het de afdeling infrastructuur nodig heeft. Het grote voordeel van deze manier van werken is dat je sneller resultaat kunt bereiken (als je weet wat je doet) en je exact krijgt wat je bedoelt. Bovendien ben weet je als expert op jouw vakgebied wat je nodig hebt en is het risico op miscommunicatie veel kleiner.
Dit klinkt wellicht te mooi om waar te, toch is het goed mogelijk op die manier te gaan werken. Wel zijn er enkele punten waar aandacht aan besteed moet worden:
Hoe blijf je in controle?
Veel bedrijven staan onder toezicht van een toezichthouder en dienen periodiek aan te tonen hoe ze in control zijn; bovendien hebben alle bedrijven ook eigen IT beleid dat gevolg moet worden. Zodra je gaat werken met self service, zullen deze controls gehandhaafd moeten blijven worden door medewerkers die daar minder in thuis zijn; dat vergt op zijn minst training, maar wellicht ook een cultuuromslag.